Suoraan sisältöön

Tukea

Oppimisvaikeus-chat

Haluaisitko jutella oppimisvaikeuksista ammattilaisen kanssa? Kaipaisitko ohjausta oppimisvaikeuksiin? Tai tukea etäopiskeluun?

Oppimisen tuen keskuksen chatissa voit jutella vapaamuotoisesti oppimisvaikeuksiin perehtyneen asiantuntijan kanssa. Voit kysyä oppimisvaikeuksista sekä saada tukea ja ohjausta erilaisiin oppimisen hankaluuksiin ja niihin liittyviin mielenterveyden ongelmiin.

Elina Naamanka
Elina Naamanka
Minna Parkkila
Minna Parkkila
Johanna Nukari
Johanna Nukari

Chatissa päivystävät neuropsykologi Johanna Nukari sekä psykologit Minna Parkkila ja Elina Naamanka.

Chat on auki syksyllä 2021 joka toinen keskiviikko ja Dysleksiaviikolla joka arkipäivä!

Liity mukaan juttelemaan Oppimisvaikeus.fi-etusivulta: www.oppimisvaikeus.fi Chat-ikkuna tulee näkyville vähän ennen chatin alkua.

Chatit syksyllä 2021

Oppimisvaikeus-chat ja -ryhmächat on auki joka toinen keskiviikko klo 14.30-16. Dysleksiaviikolla 4.–10.10.2021 chat joka arkipäivä. Huom! yksilöchatit Dysleksiaviikolla klo 11-13.

Yksilöchattiin voit tulla juttelemaan oppimisvaikeuksiin perehtyneen psykologin kanssa ja kysyä oppimisvaikeuksista. Voit tulla juttelemaan, jos sinua askarruttaa esimerkiksi opinnoissa ja -työssä pärjääminen. Tai haluat vinkkejä, miten huomioida oppimisvaikeudet etäopinnoissa.

Ryhmächatissa on vaihtuvat teemat. Ryhmächatissa jutellaan vapaamuotoisesti psykologin ja muiden osallistujien kanssa. Voit jakaa omia kokemuksiasi ja saada vinkkejä.

Katso tarkemmat aikataulut ja teemat täältä.

Tervetuloa juttelemaan!


Etävalmennus

Verkkomuotoiseen yksilövalmennukseen kuuluu 2-5 etätapaamista ja niillä keskitytään yhden oppimisen tai siihen liittyvän mielenterveyden haasteen tukemiseen. Jakso soveltuu hyvin opiskelutaitojen, kuten lukemisen, matematiikan, keskittymisen tai muistamisen liittyvien keinojen vahvistamiseen sekä esimerkiksi oppimiseen liittyvän itseluottamuksen lisäämiseen.

Lue lisää etävalmennuksesta täältä.


Ryhmämuotoista tukea

Tarjoamme tukea oppimisen vaikeuksiin ja mielenterveyden ongelmiin mm. tukiryhmien muodossa nuorille ja aikuisille, joilla mielenterveyden ongelmat tai oppimisen vaikeudet haittaavat opiskelussa tai työssä selviytymistä. Ryhmään osallistuminen on maksutonta.

Syksy 2021:

OPPI-tukiryhmä torstaisin 7.10. – 9.12.2021  klo 13.30 – 15.30.
Ryhmä toteutetaan etäyhteydellä.

OPI IISISTI -tukiryhmä tiistaisin 28.9. – 14.12 2021 klo 13.00 – 15.30

Kevät 2021:

Järjestämme keväällä 2021 vertaisryhmiä tukemaan opiskelu- ja työelämätaitojen kehittymistä:

OPPI-tukiryhmä torstaisin 11.2. – 22.4.2021 (ei 25.2.) klo 13.30 – 15.30.
Ryhmä toteutetaan etäyhteydellä.

OPI IISISTI -tukiryhmä tiistaisin 2.3. – 18.5.2021 klo 13.00 – 15.30


Ota yhteyttä!

oppimisentuki@kuntoutussaatio.fi

Johanna Nukari, neuropsykologi, p. 044 781 3109

Naamanka Elina, psykologitutkija, p. 044 781 3106

tai jätä yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun yhteydessä:

     

    Ryhmäläisen blogikirjoitus hänen kokemistaan oppimisen haasteista ja ryhmästä saadusta tuesta.

    ”Muistan aina olleeni hieman erikoinen. Olin hieman kovaäänisempi ja helpommin innostuva kuin muut luokkatoverini. Opettajat ja vanhemmat helposti kehuivat minua luovuudesta ja positiivisesta asenteesta. Huomautukset koskivat lähinnä herkästi kiihtyvää tempperamenttiani.

    Peruskoulussa koulu tarjosi kirjat, valmiiksi järjestelyt harjoitusvihkot, ja tarkan viikottaisen lukujärjestyksen joka oli kaikille sama. Vaikeuksia tuli vastaan vain käsialani kanssa. Huomautukset järjestelmällisyyden puutteesta alkoivat kuitenkin kasautua kun matematiikassa tehtäviä alettiin ratkaista omissa vihkoissa, koska en jaksanut pysyä marginaaleissa tai kirjoitin vihkooni ainoastaan päässä laskemani vastaukset. Oppiminen oli hauskaa, mutta kotiläksyt jäivät tekemättä ellen ollut erityisesti innostunut tehtävänannosta, tai lukematta jos oppikirjan tekstit eivät kaapanneet mielenkiintoani. Sain helposti hyviä arvosanoja aineista joista pidin, ja pääsin oppiaineista läpi vaikka muutama tehtävä saattoikin vaatia minulta useampaa yritystä.

    Lukiossa homma alkoi karata pahasti käsistä. Ostin usein oppikirjani vasta toisella tai jopa kolmannella viikolla kurssien alkamisesta. Huomioni herpaantui helposti tunneilla ja kurssien kotitehtävät eivät jaksaneet innostaa minua. Lukiessani kirjoja huomasin usein joutuvan lukemaan uudestaan kokonaisia aukeamia koska ajatukseni oli päässyt karkaamaan kesken kaiken. Itsenäisen opiskelusuunnitelman käsitys sai minut pyörittämään päätäni hämennyksessä, miten oppimista saattoi suunnitella?

    Valmistuin kuitenkin ylioppilaaksi arvosanoiltaan suuresti vaihtelevin päästötodistuksin ja osallistuin yleishakuun, mutta hakulomakkeessa tekemäni huolimattomuusvirheen vuoksi minut hylättiin.
    Menossa on nyt toinen opiskeluvuosi jonka olen käyttänyt keräämällä opintopisteitä maksullisten avoimien kurssien kautta. Olen jättänyt kurssien kannalta pakollisten tehtävien suorituksen aina viimeiseen, ja jatkuvasti aliarvioinut niihin tarvittavaa työmäärää.

    On tullut selväksi että opiskelussani on haasteita, mutta lukion aikana minä ja vanhempani emme osanneet löytää yksimielisyyttä siitä mikä minua häiritsi; Johtuiko se ystävistäni, vastuuttomuudesta, tai keskittymishäiriöstä. Emme tienneet miten jatkaa.

    Nyt keväällä sain tietää Kuntoutussäätiön OPPI-ryhmästä. Aluksi epäilin jos minut ylipäätään hyväksyttäisiin mukaan, mutta olen iloinen että ilmoittauduin siitä huolimatta. Tapaamiset ovat olleet aina todella mukavia ja hyödyllisiä.

    On ollut kiva tavata ihmisiä joilla oli samanlaisia kokemuksia opiskelusta ja elämänhallinnasta, ja kuulla heidän ratkaisuja omiin haasteisiin. Lisäksi ryhmän järjestäjät huolehtivat siitä että tapaamiset olivat aina hyödyllisiä, kiinnostavia, ja ystävällisiä tapahtumia. Kävimme niiden aikana monia itselleni uusia menetelmiä ja tekniikoita, ja opiskelutahti tuntui aina itselleni sopivalta. Erityisesti hyödyllisiä minulle olivat tekniikat ajan ja tavaroiden hallintaan, asioihin tarttumiseksi, lukustrategiat, ja opiskelun suunnittelusta annetut esimerkit ja neuvot. Huomasin myös, että olin jo aikaisemmin kehitellyt samanlaisia menetelmiä opiskeluni tueksi, ja oli hyvin kiinnostavaa kuulla muiden ryhmäläisten omia niksejä.

    Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tähän tukiryhmään ja siitä on ollut minulle hyötyä.”


    Katso videolta millaisia kokemuksia vuonna 2016 tukiryhmään osallistuneella Reetalla on.
    Elämää oppimisen ja mielenterveyden pulmien kanssa. Joka kymmenennellä suomalaisella on kehityksellinen oppimisvaikeus, joka vaikeuttaa koulunkäyntiä ja usein myös työelämässä selviytymistä. Reetta osallistui Kuntoutussäätiön kuntoutus- ja vertaistukiryhmään (lyhenne NUTTU) keväällä 2016. Reetta kertoo videolla, miksi koulunkäynti ei sujunut. Noin 70% nuorista, joilla on oppimisvaikeuksia, on enemmän ahdistuneisuutta ja heikompi itsetunto kuin ikätovereillaan. Reetta kertoo, miten aikuiseksi kasvaminen sujui. Ammattilaisilta saatavan tiedon ja tuen lisäksi muiden samassa tilanteessa olevien vertaistuki auttaa kokemusten käsittelyssä ja arjessa selviytymisessä. Reetta kertoo, millaista hyötyä hän sai kuntoutus- ja vertaistukiryhmästä. Sopivien tukitoimien avulla oppimisvaikeus ei ole este elämässä menestymiselle. Lopuksi Reetta kertoo, mitä hänelle nyt kuuluu. Video on toteutettu osana Kuntoutussäätiön NUTTU Nuoret tuella työelämään -hanketta.



    Sisältö päivitetty 28.06.2021

    Jaa sivu!

    Simple Share Buttons