Suoraan sisältöön

Tietoa oppimisvaikeuksista

  • Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan opetettavien taitojen oppimisen vaikeutta. Ne ilmenevät hitaana tai poikkeavana taitojen omaksumisena.
  • Oppimisvaikeudet ovat yleisiä. Riippuen määrittelystä niitä esiintyy 5-20 prosentilla.
  • Oppimisvaikeuksien ilmenemismuodot voivat vaihdella iän ja oppimishaasteiden mukaan.
  • Ennen kouluikää ne näkyvät esimerkiksi motoriikan, kielellisen kehityksen, tarkkaavuuden tai hahmottamisen vaikeuksina.
  • Koulussa lukeminen, luetun ymmärtäminen, kirjoittaminen, matematiikka tai kielten oppiminen voi olla hankalaa.
  • Keskittyminen sekä työn aloittaminen ja suunnitteleminen voi olla vaikeaa.
  • Monilla oppimisen ongelmat jatkuvat vielä aikuisinakin vaikeuttaen arjen hallintaa, kouluttautumista ja työssä pärjäämistä.
  • Syyt liittyvät aivotoimintaan – ei esimerkiksi yrittämisen puutteeseen, kielitaidottomuuteen tai laiskuuteen.
  • Oppimisvaikeuksien ajatellaan olevan aivojen hermoverkkojen erilaiseen aktivoitumiseen liittyviä häiriöitä.
  • Oppimisen erityisvaikeuksista puhutaan silloin, kun vaikeudet ovat suhteessa muuhun henkilön osaamiseen ja taitoihin nähden suuria, eikä niiden taustalla ole muita sairauksia.
  • Ne eivät selity kokonaiskehityksen viiveellä, oppimistilaisuuksien puutteella, käytös- tai tunnehäiriöillä. Oppimisvaikeudet voivat kuitenkin esiintyä yhdessä näiden piirteiden kanssa.
  • Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta, kuten lukemista. Usein samalla henkilöllä voi esiintyä monenlaisia oppimisen erityisvaikeuksia samanaikaisesti.
  • Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista puhutaan, kun suoriutuminen on monella osa-alueella heikkoa. Tällöin yleinen lahjakkuustaso on matala.
  • Oppimisessa voi olla vaikeuksia myös muista kuin kehityksellisistä syistä.
  • Ongelmien taustalla voi olla esimerkiksi jokin neurologinen eli hermostoon liittyvä sairaus tai vaurio, kuten aivovamma, aivoverenkiertohäiriö tai CP-vamma.
  • Mielenterveydelliset syyt, kuten masennus, ahdistus tai koulu/työuupumus voivat vaikeuttaa oppimista.
  • Häpeän, turhautumisen ja erilaisuuden kokemukset ovat tavallisia oppimisvaikeuksien yhteydessä.
  • Oppimisvaikeuksien varhainen huomaaminen ja oikeanlainen tuki vahvistavat itsetuntoa ja mielenterveyttä.
  • Kaiken ikäiset hyötyvät oppimisen vaikeuksien tunnistamisesta ja tarpeen mukaisesta ohjauksesta, tukitoimista ja kuntoutuksesta.

Lisätietoa:

oppimisvaikeus.fi
Tietoa oppimisen esteistä (NMI)


Sisältö päivitetty 28.02.2023

Jaa sivu!

Simple Share Buttons