Uutiset

Vaikuttavaa yhteistyötä ja konkreettisia ratkaisuja – #OlenArvokas-kampanja herätti keskustelua

Julkaistu
12.3.2025

Kuntoutussäätiön koordinoima ja yhteistyötahojen kanssa toteutettu #OlenArvokas-kampanja tuotti asiantuntija- ja kokemustietoa sekä konkreettisia toimenpide-ehdotuksia työ- ja toimintakykyä sekä sosiaaliseen osallisuutta koskien. Kampanjan pääviestejä levitettiin tietopakettien, aktiivisen somemarkkinoinnin ja suorien yhteydenottojen kautta. Tietopakettien teemat olivat asiakaslähtöinen mittaaminen, erilaiset oppimisen tukimuodot töissä ja opinnoissa, kansalaisyhteiskunnan merkitys heikossa asemassa olevien äänitorvena, työyhteisön vastaanottokyky ja järjestöjen merkitys työelämälle.

#OlenArvokas-kampanjan ajankohta oli 11.11.-15.12.2024.

Kampanjan tietopaketit ja yhteistyötahot löytyvät tämän uutisen lopusta.

Kokemukset ja asiantuntemus yhdistyivät #OlenArvokas-kampanjassa

Kampanja nosti esiin oikeanlaisen tuen merkityksen heikommassa asemassa olevien ihmisten elämässä. Kampanjalla korostimme, kuinka tärkeää on tarjota vaikuttavaa ja oikea-aikaista tukea niille, jotka sitä tarvitsevat. Ammattilaisten tarjoaman tiedon lisäksi jokaisessa viidestä tietopaketista äänessä oli asiakas, vertainen, jonka jakaman kokemuksen kautta ilmiöt haluttiin tuoda ihmisen tietoon.

Toimme ilmiöitä ajankohtaiseen keskusteluun myös sosiaalisessa mediassa. Kampanjan aikana Instagramissa ja LinkedInissä julkaisimme jokaisen tietopaketin alla erilaisia kyselyitä, joilla halusimme herättää yleisöä pohtimaan, millä tavoin he kokevat tai näkevät käsiteltävän aiheen.

Jokaista tietopakettia kirjoittivat Kuntoutussäätiön eri ammattilaiset ja asiantuntijat yhdessä toisen tai toisten kolmannella sektorilla työskentelevien ammattilaisten kanssa. Järjestöissä yli sektorirajojen työskentely on ehdottoman oleellista ja arvojen mukaista toimintaa ja siksi olimme tyytyväisiä, että näiden tahojen lisäksi myös Työterveyslaitos lähti julkisoikeudellisena yhtiönä mukaan #OlenArvokas-kampanjaan.

Kampanjan yhteistyötahoja olivat:

Yhteydenpitoa suoraan vaikuttaville tahoille

Kampanjan kohderyhminä olivat muun muassa ministerit ja kansanedustajat erityisavustajineen ja avustajineen, puoluetoimistot, hyvinvointialueiden päättäjät, opetushallitus sekä keskeiset etujärjestöt ja muut yhteiskunnalliset vaikuttajat. Tietopaketteja toimitettiin noin 2200 yhteiskunnalliselle vaikuttajalle ja asiantuntijalle sekä noin 800:lle median edustajalle.  

#OlenArvokas-kampanjan aikana saimme muun muassa kansanedustajilta ja ministereiltä kiitosta tehdystä työstä. Myös media kiinnostui kampanjan sisällöistä, sillä kampanjan innoittamana muun muassa Kuntalehti kontaktoi Kuntoutussäätiön oppimisen tuen asiantuntijoita. Lisäksi aiheet herättivät kampanjan kohderyhmässä ajatuksia ja keskustelua, sillä saimme viesteihimme vastauksena omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi kampanjaan osallistuttiin somen kautta, koska muun muassa Diabetesliitto ja Soste tuotti teemoihin sopivia julkaisuja omilla sosiaalisen median tileillään. Myös TELMA-lehti julkaisi kampanjan aikana tuotetut toimenpide-ehdotukset työyhteisön vastaanottokykyä käsittelevästä tietopaketista.

Kolmannen sektorin asiantuntemus vahvemmin päätöksenteon tueksi

Kampanjan yksi tärkeä tavoite oli tuoda näkyväksi järjestötoimijoiden asiantuntijuutta erilaisten erityiskysymysten äärellä sekä korostaa palveluista hyötyneiden ihmisten kokemuksia. Halusimme nostaa esiin aktiivisen yhteistyön arvoa ja järjestöjen vankkaa asiantuntemusta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskentelystä. Tämä asiantuntemus näkyy niin asiakkaiden itsensä antamana palautteena kuin jatkuvasti kehittyvänä ja laajentuvana yhteistyönä muun muassa hankkeiden muodossa.  

Järjestöjen asiakaskokemukseen ja muuhun asiantuntemukseen perustuva erityisosaaminen on merkittävä voimavara, jota ei tulisi jättää hyödyntämättä.

Järjestöjen pitkäjänteisellä työllä kerättyä tietoa ja kokemusta tulisi huomioida nykyistä vahvemmin myös yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Järjestöjen asiakaskokemukseen ja muuhun asiantuntemukseen, kuten TKI-toimintaan, perustuva erityisosaaminen on merkittävä voimavara, jota ei tulisi jättää hyödyntämättä. Kampanjan yhteydessä laaditut toimenpide-ehdotukset ovat konkreettinen esimerkki tästä tiedosta päätöksenteon tukena.

Tutustu tietopaketteihin ja hyödynnä niitä työssäsi

Ota yhteyttä!

Ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat lisätietoja tai tehdä yhteistyötä kanssamme! Voimme kehittää yhdessä uusia ideoita tai tarjota asiantuntemustamme jo käynnissä oleviin toimintoihin.

Riikka Shemeikka
Toimitusjohtaja
Kuntoutussäätiö
riikka.shemeikka@kuntoutussaatio.fi

Mika Ala-Kauhaluoma  
Yhteyspäällikkö, VTT
Kuntoutussäätiö
mika.ala-kauhaluoma@kuntoutussaatio.fi

Kysy lisää kampanjasta:

Anni Hausen
#OlenArvokas-kampanjan koordinaattori, Kuntouttavan työtoiminnan kehitysvastaava
Kuntoutussäätiö
anni.hausen@kuntoutussaatio.fi

No items found.