Tiedote: Spiral-pelistä vauhtia kuntoutuksen tavoitteenasetteluun

13.3.2019
Tulevaisuus pelissä -hankkeessa kehitettiin Spiral-lautapeliä, jonka avulla kuntoutujat pohtivat omaa toimintakykyään ja kuntoutustavoitteitaan. Nyt pelistä on kehitetty versiot kielihäiriöisten lasten ja aikuisten kuntoutukseen sekä ammatilliseen kuntoutukseen. Peli on tehty myös ruotsiksi ja englanniksi.

Kuntoutuksen onnistumisessa tärkeitä ovat tavoitteet, joihin kuntoutujan on helppo sitoutua. Spiral-peli on kehitetty auttamaan tavoitteiden asettamisessa. Pelin kehittämistä laajemmille kohderyhmille jatkettiin Kelan rahoittamassa ja Kuntoutussäätiön, Aivoliiton, Finla Työterveyden ja MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön yhteistyössä toteuttamassa hankkeessa.

Menetelmä sopii sekä ryhmä että yksilökuntoutukseen

Hankkeen kokemusten mukaan Spiral-peli helpottaa tavoitteen asettamista ja osallistaa erilaisia asiakasryhmiä. Tämä jämäköittää kuntoutusprosessia ja korostaa asiakkaan osallistumista oman kuntoutuksensa suunnitteluun. Spiral-menetelmä tukee vuorovaikutusta kuntoutusryhmässä ja kannustaa itsearviointiin. Sen sovellus- ja laajennusmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Menetelmä soveltuu sekä ryhmä- että yksilökuntoutukseen. Myös pelkkiä kysymyskortteja ja vastauslomaketta voidaan hyödyntää.– Spiral-lautapeli houkuttelee kuntoutujat pohtimaan omaa toimintakykyään ja kertomaan omasta tilanteestaan luontevasti jo heti kuntoutuksen alussa. Spiral-menetelmä tarjoaa tavoitteenasetteluun sopivassa suhteessa rakennetta ja tiettyä leikkisyyttä, mikä antaa tilaa yksilön omalle äänelle ja omille tarpeille, pohtii psykologitutkija Kati Peltonen menetelmän etuja.

Vertaistuki välittyy pelatessa

Kielihäiriöisten kuntoutukseen tarkoitettujen peliversioiden toimivuutta tutkittiin Aivoliiton kuntoutuskursseilla. Spiral-menetelmän huomattiin sujuvoittavan tavoitteenasettelua sekä kuntoutujan että kuntouttavan työntekijän näkökulmasta. Lisäksi pelin pelaaminen edisti vertaiskokemusten jakamista ja ryhmäytymistä ryhmämuotoisessa kuntoutuksessa sekä toi työntekijöille ideoita kurssimuotoisen kuntoutuksen sisältöjen suunnitteluun. Spiral-peli auttaa kuntouttavaa työntekijää kuvaamaan kuntoutujan toimintakykyä ICF-luokitukseen avulla.Kela suosittelee Spiral-lautapelin käyttöä kuntoutuksessa aina kun se on kohderyhmän ja kuntoutusmuodon kannalta mahdollista.

Lisätietoja:

Kuntoutussäätiö,psykologitutkija Kati Peltonen, puh. 044 7813115kati.peltonen@kuntoutussaatio.fiSpiral-pelin uudet muodot -kehittämishankkeen loppuraporttiKati Peltonen, Kirsi Niittymäki, Piia Aro-Pulliainen, Mari Saarinen, Erja Poutiainen:SPIRAL-pelistä vauhtia kuntoutuksen tavoitteenasetteluunSpiral-peli ja käyttöohjeet (kuntoutussaatio.fi)

No items found.

Kysyttävää?