Kuntoutussäätiön yhtenä tehtävänä on välittää kokemusperäistä tietoa ja asiakkaiden ääntä päätöksentekoon. Säätiössä koostettiin asiakkaiden kokemuksia etä- ja hybridimalleista kuntouttavassa työtoiminnassa.
Asiakkaiden kokemusten mukaan hybridimalli on toiminut varsin hyvin. Se on tuonut toimintaan ja arkeen joustavuutta. Pelkästään etänä toimiminen ei kuitenkaan ole toivottavaa. Asiakkaat kaipaavat sosiaalista kasvokkaista vuorovaikutusta. Etänä oleminen luo irrallisuuden tunnetta.
Kuntoutussäätiön kannanotossa korostetaan työelämän ja ihmisten käyttäytymisen muutoksia. Moni toivoo työelämältä lisää joustavuutta ja mahdollisuutta työskennellä myös paikkariippumattomasti. Pidämme tärkeänä, että myös kuntoutumista tukevissa palveluissa huomioidaan koronavirusepidemiatilanteen hellittäessä nämä muutokset, odotukset ja tarpeet.
Lue kannanotto kokonaisuudessaan tästä (pdf).