Uutiset

Asiakaslähtöinen mittaaminen avaa tien vaikuttavampaan toimintaan – Kuntoutussäätiö näyttää mallia kuntouttavassa työtoiminnassa

Julkaistu
14.11.2024

#OlenArvokas-kampanjan ensimmäinen tietopaketti on julkaistu! Voit lukea alta tiivistelmän ja tutustua koko tietopakettiin artikkelin lopun linkistä tai tästä (PDF)

Kuka tahansa voi osallistua #OlenArvokas-kampanjaan jakamalla oman tai yhteisönsä tarinan ja käyttämällä #OlenArvokas-hashtagia sosiaalisessa mediassa!

Kuntoutussäätiö on ottanut käyttöön asiakaslähtöisen mittaamisen osana kuntouttavaa työtoimintaansa, mikä tukee palveluiden vaikuttavuutta sekä asiakkaiden että organisaation näkökulmasta. Tämä lähestymistapa auttaa Kuntoutussäätiötä kehittämään toimintaansa entistä tietopohjaisemmin.

Tähän asti kuntouttavan työtoiminnan vaikuttavuutta on mitattu Suomessa pääasiassa asiakkaiden jatkopolkuja kartoittamalla. Vaikka tämä on tärkeää ja oleellista tietoa toiminnan vaikuttavuuden näkökulmasta, se kertoo vain osatotuuden palvelun vaikutuksista.

Mittaustieto tukee asiakkaan hyvinvointia ja palvelun kehittämistä

Vuonna 2024 aloitettu arviointiprosessi seuraa asiakkaiden hyvinvointimuutoksia, mahdollistaen palautteen saamisen ja toiminnan kohdentamisen tehokkaammin. Asiakkaat arvioivat päivittäin vointiaan Fiilismittarilla, joka auttaa heitä seuraamaan omaa edistymistään. Tämä tukee sitoutumista ja osallisuutta kuntoutusprosessiin.

”Joka päivä on tällä viikolla ollut tosi hyvä! Muutenkin. Vaikka muuten menee huonosti, tuntuu, että tästä nyt ainakin on jotain hyötyä ja odottaa, että pääsee pajalle, paikalle tai etänä.” Kuntouttavan työtoiminnan asiakas

Selkokieliset kyselyt lisäävät saavutettavuutta

Kuntoutussäätiö on panostanut kyselyiden saavutettavuuteen ja asiakkaan tuen tarpeisiin, esimerkiksi hyödyntämällä selkokieltä. Tällainen lähestymistapa helpottaa osallistumista ja vähentää kyselyihin liittyvää ahdistusta.

Kuntoutussäätiön asiakaslähtöinen mittaamismalli osoittaa, miten hyvinvointia tukevia palveluja voidaan kehittää asiakasnäkökulma huomioiden ja tietopohjaisesti.

Toimenpide-ehdotuksemme asiakaslähtöiseen mittaamiseen:  

  1. Hyvinvointia edistävän toiminnan ja palveluiden arvioinnissa tulisi ottaa huomioon subjektiivisen, koetun hyvinvoinnin mittaaminen.
  2. Asiakkaan kokemuksen mittaaminen tulee suunnitella ja toteuttaa osallistavasti ja huomioiden asiakkaan erityistarpeet. Konkreettinen tiedon kerääminen tulee nivoa sujuvaksi osaksi asiakkaan palvelua.
  3. Asiakkaalta kerätyn tiedon tulee päätyä suunnitelmallisesti organisaation käyttöön. Tiedon seuraaminen, analysoiminen ja systemaattinen hyödyntäminen tulee rakentaa sekä organisaation palveluita kehittäväksi, että asiakkaan hyvinvointia edistäväksi.

Lue koko tiivistelmä tästä (PDF)

Tarjoamme mielellämme haastatteluja ja kerromme teemasta lisää, joten ota rohkeasti yhteyttä!

Kimmo Terävä 
Tutkija, työelämän kehittäjä, VTM
Kuntoutussäätiö
kimmo.terava@kuntoutussaatio.fi

Petra Kohonen 
Tutkija, VTM
Kuntoutussäätiö
petra.kohonen@kuntoutussaatio.fi

Anni Hausen
Kuntouttavan työtoiminnan kehitysvastaava, sosionomi (AMK)
Kuntoutussäätiö
anni.hausen@kuntoutussaatio.fi  

Kuntoutussäätiön koordinoima #OlenArvokas-kampanja tuo esiin tuen merkityksen heikommassa asemassa olevien henkilöiden arjessa. Kampanjalla korostetaan oikeanlaisen tuen tärkeyttä.

#OlenArvokas-kampanjaa ja sen aikana tuotettavia tietopaketteja toteutetaan yhteistyökumppanien kanssa. Tietopakettien avulla pyritään vaikuttamaan päätöksentekoon tutkitun tiedon ja vaikuttavien kokemustarinoiden kautta. Tämä kampanja vahvistaa SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry:n #OnneksiOnJoku-kampanjaa.

Jokainen voi osallistua #OlenArvokas-kampanjaan jakamalla oman tai yhteisönsä tarinan ja käyttämällä #OlenArvokas-hashtagia sosiaalisessa mediassa!

Kampanjan aikana tuotamme tiiviit tietopaketit seuraavista aiheista:

  • 14.11. - Asiakaslähtöinen mittaaminen avaa tien vaikuttavampaan toimintaan
  • 21.11. - Erilaiset oppimisen tukimuodot töissä tai opinnoissa voivat olla vipu kohti toimivampaa työelämää
  • 28.11. - Kansalaisyhteiskunta mahdollistaa tarinat, joita emme muuten kuulisi
  • 5.12. - Työyhteisön vastaanottokyky tukee onnistunutta työhön paluuta
  • 12.12. – Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä työelämä

Kuntoutussäätiö on työkyvyn, toimintakyvyn ja sosiaalisen osallisuuden toimintamallien kehittäjä ja suunnannäyttäjä.    

Toiminnassamme yhdistämme asiakaskokemuksen korkeatasoiseen monitieteiseen tutkimukseen, uudistamme työ- ja toimintakyvyn sekä osallisuuden edistämisen malleja ja kuntoutusjärjestelmää. Innostamme yhteistyöhön asiantuntijoita, päättäjiä, yrityksiä, järjestöjä ja asiakkaita.