OPI-kuntoutuskurssien tutkimus
Hankkeen sisältö
Selite
Sisältö
Hankkeen nimi
OPI-kuntoutuskurssien tutkimus
Project Name
Implementation study of OPI rehabilitation
Alkamisvuosi
2016
Päättymisvuosi
2018
Hankkeen päätoteuttaja-
organisaatio
Toteuttaja-
organisaatiot
Koko hankkeen vastuuhenkilö
Erja Poutiainen
Vastuuhenkilö
Kuntoutussäätiössä
Yhteistyötahot
Kela
Ohjausryhmän jäsenet
Rahoittaja
Kela
Hankkeen tiivistelmä
OPI-kuntoutuskurssien tutkimus on osa Kelan Muutos-hanketta, joka kohdistuu Kelan kuntoutuksen muutosten vaikutuksiin asiakkaalle. Kela ja Opetushallitus kehittivät OPI-kuntoutusmallin vuosina 2010–2013 yhdessä kuntoutuksen palveluntuottajien ja oppilaitosten kanssa. OPI-kuntoutuksen vakiinnuttamisen yhteydessä toimijoiden määrä on kasvanut ja kuntoutuksen rakenne on hieman muuttunut hankevaiheen tilanteesta. Tämän implementaatiotutkimuksen tavoitteena on arvioida kuntoutusmallin toteutumista, toimivuutta, vaikutuksia ja hyötyjä. Tutkimus tuottaa tietoa kuntoutujan kuntoutus- ja kuntoutumisprosessista, sen sisällöstä ja etenemisestä sekä kuntoutumista edistävistä ja haittaavista mekanismeista.
Hankkeen tulokset
Tutkimuksessa havaittiin, että OPI-kuntoutuksella kyettiin parantamaan opiskelijoiden opiskelu- ja toimintakykyä. Erityisesti kuntoutuksen eri palveluiden yhdistämistä uudenlaiseksi kokonaisuudeksi pidettiin OPI-kuntoutuksen vahvuutena.
Kuntoutukseen osallistuneet nuoret kokivat hyötyneensä OPI-kuntoutuksesta. Nuorten lisäksi heidän kanssaan työskennelleet oppi- ja kuntoutuslaitosten ammattilaiset näkivät kuntoutuksen parantaneen nuorten tilannetta. Sekä nuoret että ammattilaiset suhtautuivat myönteisesti siihen, että yksilöllisen tuen lisäksi kuntoutuksessa nuoret saivat vertaistuen avulla positiivisia kokemuksia vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta.
Tutkimuksen mukaan OPI-kuntoutus kohdentui lähinnä nuorille, joilla ongelmat olivat ehtineet kasautua ja kehittyä jo suhteellisen vakaviksi. Esimerkiksi yli puolella tutkimuksen kyselyyn vastanneista nuorista opinnot olivat keskeytyneet jossain vaiheessa toisen asteen opintopolkua. Nuoret pohtivat opintojen keskeyttämistä muutenkin yleisesti. Erilaiset oppimiseen liittyvät vaikeudet olivat myös yleisiä.
Moni opiskelijoista oli jo saanut tukea opiskeluun tai mielenterveyden ongelmiinsa ennen OPI-kuntoutusta. Tutkimuksen mukaan OPI-kuntoutukseen osallistuneiden palvelut olivat kuitenkin toimineet toisistaan erillään.
Opintonsa keskeyttäneillä nuorilla on suurempi riski kohdata vaikeuksia myöhemmin elämässä. OPI-kuntoutus osoittautui hyödylliseksi palveluksi olemassa olevien nuorta tukevien palveluiden rinnalle. Jatkossa tulee varmistaa, että kaikilla kuntoutuksesta mahdollisesti hyötyvillä nuorilla on mahdollisuus päästä kuntoutukseen. Erityisesti tulee kehittää palveluun ohjaamista oppilaitoksissa. Kuntoutuksen toteutusta tulisi mukauttaa vielä enemmän kuntoutujien yksilöllisiin tarpeisiin ja kuntoutuksen jälkeistä tukea tulisi suunnitella moniammatillisesti enemmän jo kuntoutuksen aikana.
Hankkeen tiivistelmä
Avainsanat
Kotisivu
Tulokset
Julkaisut