Kelan lyhytterapiamuotoisen opiskeluvalmennus-projektin arviointitutkimus
Hankkeen sisältö
Selite
Sisältö
Hankkeen nimi
Kelan lyhytterapiamuotoisen opiskeluvalmennus-projektin arviointitutkimus
Project Name
Evaluation study of Kela’s brief therapy -oriented study coaching-project
Alkamisvuosi
2017
Päättymisvuosi
2019
Hankkeen päätoteuttaja-
organisaatio
Toteuttaja-
organisaatiot
Koko hankkeen vastuuhenkilö
Soile Huumonen (Kela)
Vastuuhenkilö
Kuntoutussäätiössä
Lotta Hautamäki
Yhteistyötahot
Kela
Ohjausryhmän jäsenet
Kelan projektityöryhmä: Johanna Rouvinen, Hanna Pakkala, Riitta Seppälä-Järvelä
Rahoittaja
Kela
Hankkeen tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida A) opiskeluvalmennusmallin toimivuutta ja soveltuvuutta, sekä B) projektin toimijoiden välistä yhteistyötä, yhteistyötä Kelan etuuksien välillä, etuuskäsittelijän roolia, kuntoutusetuuden suullista hakemista sekä kuntoutukseen hakemista ilman lääkärinlausuntoa.
Hankkeen tulokset
Kelan Opiskeluvalmennus-projektissa kehitettiin ja kokeiltiin opiskeluvalmennusta, jossa hyödynnettiin yksilöllistä tavoitteenasettelua, lyhytterapiamenetelmiä ja verkostotyötä. Arviointitutkimuksen loppuraportissa tarkastellaan opiskeluvalmennuspalvelun toimeenpanoa ja koettuja hyötyjä valmennukseen osallistuneiden opiskelijoiden, palvelua toteuttaneiden opiskeluvalmentajien sekä valmennukseen ohjanneiden ratkaisuasiantuntijoiden ja oppilaitosten edustajien näkökulmasta. Kokemukset opiskeluvalmennuksesta olivat myönteisiä ja palvelua pidettiin tarpeellisena. Valmentajien kokemusten mukaan lyhytterapiamenetelmien hyödyntäminen osana valmennusta toimi hyvin. Arviointitutkimuksen perusteella palvelun laajemmassa implementaatiovaiheessa pitää kiinnittää erityistä huomiota ja resursseja ohjautumiseen sekä opiskeluvalmennuksen opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden mukaiseen räätälöintiin.
Hankkeen tiivistelmä
Avainsanat
Kotisivu
http://www.kela.fi/opiskeluvalmennus
Tulokset
Julkaisut